Glutenvrije granola

Granola van Eline

Geroosterde havermout met pitten en zaden, aan te vullen met gedroogd of vers fruit naar keuze. Lekker voor de yoghurt of gewoon zo, uit het vuistje.

Basisrecept glutenvrije granola:

– 2 pakken Provena jumbo havervlokken – 1000 gram

– zaden: half kopje lijnzaad, half kopje zonnebloempitten, half kopje pompoenpitten
Als je andere pitten lekker vindt, kan dat er natuurlijk ook door.

– paar flinke scheuten olijfolie

– paar flinke scheuten agavesiroop (of ahornsiroop, of honing)

– koekkruiden (of los gemberpoeder en kaneel bijv)

– grote ovenschaal


Wat doe je:

– alle havervlokken in een grote ovenschaal doen. Hierover heen strooi je de koekkruiden. Ik bedek de bovenste vlokken met koekkruiden, hussel dan wat en strooi er dan nog en keer wat koekkruiden over.

– Dan alle zaden erdoor mengen

– daarna de olijfolie en agavesiroop erover verdelen en erdoorheen roeren.

– dit gaat in een voorverwarmde hete lucht oven van 180 graden. Je roostert het geheel in 20 minuten. Na 10 minuten hussel ik alles wel even om. Let op dat het niet verbrandt.

– nu is je basis granola klaar!

 

 

 

Nu begint het opleuken met bijv gedroogd fruit.

Bij ons zijn favoriet:

– lekker veel kokosrasp toevoegen en gedroogde cranberries

– rozijnen, kokosrasp en gedroogde ananasblokjes: lekker tropisch!

– gele rozijnen en verschillende soorten noten fijnhakken en erdoor roeren

Kijk wat je in de kast hebt, en laat het je smaken!

Als je het in glazen potten, bewaardozen of stevige hersluitbare plastic zakken doet, is het lang houdbaar. Ideaal om mee te nemen op vakantie.

 

Met dank aan Eline voor het recept!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *