Weggooien is zonde!

Op zaterdag, zo aan het eind van de middag, kijk ik in de schappen. Er liggen nog een aantal broden in het rek. Die snijden we zo meteen snijden, voordat ze in de vriezer gaan. We hebben altijd een kleine voorraad brood in de vriezer, want sommige klanten kopen het brood graag bevroren. Als het brood uit de vriezer binnen een bepaalde termijn niet verkocht wordt, gaat er een doos met brood, croissants en dergelijke producten naar initiatieven die eten inzamelen voor minima. Zij blij, wij blij. We hebben ruimte in de vriezer en een goede doorloop van de spulllen.

Op maat bakken

Er zijn ook producten die op zaterdag niet langer bewaard kunnen worden. Die zouden eigenlijk uiterlijk zondag-maandag gegeten moeten worden. Na die periode mogen de producten niet verkocht worden in verband met de voedselveiligheid. Denk bijvoorbeeld aan gebakjes waar slagroom in verwerkt is. Los van de producten die weg moeten vanwege de voedselveiligheid zijn er producten die niet verkopen, omdat er iets mankeert. Een koek die gebroken is in de verpakking, een gebakje dat een deukje opgelopen heeft. Dat soort producten. Ze zijn prima te eten, maar zien er minder ‘netjes’ (dus minder verkoopbaar) uit.

Het mooie zou zijn als we precies op maat en perfect konden bakken. Dat aan het eind van elke dag de koelvitrine leeg is, het broodrek uitverkocht is en de stolpen op tafel gelijk naar de spoelkeuken kunnen. Helaas is dat met verse producten niet het geval. Zo zal dat ook zijn bij andere bakkerijen, slagerijen, supermarkten en noem maar op.

Te goed om weg te gooien

Sinds kort is de Gebaksjuwelier aangesloten bij TooGoodToGo, een bedrijf dat zich inzet tegen het verspillen van eten. Uit cijfers blijkt dat er gemiddeld 1/3 van het eten in de wereld wordt weggegooid, terwijl het eigenlijk ’te goed is om weg te doen’. Met dit getal als uitgangspunt heeft TooGoodToGo het volgende bedacht: leveranciers bieden eind van de dag hun producten, die nog prima eetbaar zijn, voor een derde van de verkoopprijs. Dit doen ze in de vorm van een Magic Box. De leverancier weet  van te voren niet precies wat er over blijft eind van de dag, dat is de verrassing. De klant kan tegen een klein prijsje een verrassingspakket ophalen.

Wij hebben gekozen voor een prijs van €4,99 per Magic Box. De waarde van de inhoud staat minimaal gelijk aan €15,00 reguliere verkoopprijs.

Voor de Gebaksjuwelier werkt dit geweldig!

  • minder voedselverspilling
  • minder opslag in de vriezer
  • betere productomloop
  • we kunnen onze producten tegen gereduceerd tarief verkopen
  • we hebben meer speling met het aantal producten dat we maken. Wat niet verkocht wordt, hoeft niet meteen weg, maar kan in de Magic Box
  • we krijgen nieuwe bezoekers over de vloer
  • klanten die blij zijn dat ze een Magic Box hebben bemachtigd

Voor de klanten werkt dit geweldig!

  • korting op glutenvrije producten, die normaal prijzig zijn
  • verrassing!
  • je redt eten dat anders weggegooid wordt

Nadelen voor de klant:

  • verrassing!
  • vaste tijd en de locatie van ophalen
  • veel animo voor weinig pakketten
  • bij de Gebaksjuwelier zijn de pakketten glutenvrij, met andere allergenen kan geen rekening gehouden worden

Olievlek

Nadat ik de deelname van de Gebaksjuwelier aan TooGoodToGo via social media wereldkundig had gemaakt, kreeg ik veel positieve reacties. Inmiddels staat de Gebaksjuwelier bij 187 deelnemers als favoriet aangemerkt in de app!

‘Woonde ik maar dichterbij’ of een variatie daarop kwam vaak voorbij in de reacties op Facebook. Wellicht, als het idee van  het reduceren van voedselverspilling via TooGoodToGo je aanspreekt, kun je dit bij lokale ondernemers onder de aandacht brengen. Of die Magic Boxes glutenvrije producten bevatten is natuurlijk afwachten. In de TooGoodTooGo app kun je zien welke ondernemers bij jou in de buurt deelnemen.

Wat is jouw ervaring met TooGoodToGo? Heb jij nog andere tips om voedselverspilling tegen te gaan? Deel je reactie met de lezers.

Schrijf je bericht in onderstaand reactieveld.

Smakelijke groet,

Paula

Gebaksjuwelier

Inschrijven nieuwsbrief

1 reactie

  1. Josina op 2 juli 2019 om 21:49

    Ik denk aan alles wat niet mooi is geworden qua vorm of wat gebroken is kan ook heel goed verkocht worden. Er is niets mis met de smaak! Op mijn moestuin zijn ook niet alle wortels recht of bloemkolen zoals ze in de winkel liggen maar smaken er niet minder om.

Geef antwoord Antwoord annuleren