uitgelichte afbeelding blog pf

Terugblik op 2020

Hoe heb ik 2020 bij de Gebaksjuwelier ervaren – een onvergetelijk jaar in vele opzichten.

.

Vooraf

.

Ik heb in mijn directe omgeving niemand aan corona verloren of iemand die vanwege corona ernstig ziek is geweest. Daarbij kan ik mijn handjes knijpen dat mijn bedrijf onder essentiële winkels viel en daardoor vanaf het begin van de eerste lockdown open is gebleven. Iedereen die wel is getroffen door Covid-19, door het verlies van een dierbare, door blijvende gevolgen van Covid (financieel, psychisch of lichamelijk), wens ik een heel veel mooier, beter en gelukkiger 2021.

.

.

Terug naar januari 2020

.

Vol plannen na de succesvolle feestdagen van 2019 stapte ik het nieuwe jaar in. Mijn doelen voor 2020 waren o.a. het verbeteren van de producten en het uitbreiden van het horecagedeelte van de Gebaksjuwelier.

.

Een defecte oven was een kleine tegenslag aan het begin van het jaar. Investeren in een oven zou de aanschaf van een ‘fancy’ espressoapparaat in de weg staan. De oven moest er natuurlijk komen, dat stond als een paal boven water. Half februari was de nieuwe oven geïnstalleerd en konden we deze leren kennen. Een mooie meevaller was het tweedehands espressoapparaat dat in mijn schoot geworpen werd. Nu nog een barista cursus en we konden los met onze plannen!

.

Lockdown

.

Half maart kwam daar de lockdown. Wat? Hoe? Uh… en nu? Wat betekende die lockdown voor de bakkerij, hoe zat het met ziek worden? Kon het bedrijf blijven bestaan? Blijft mijn gezin gezond? Wat stond ons te wachten? Onzekerheid en ook enige angst voor wat er komen ging had mij even in de greep.

.

Kort na de aankondiging bleek dat bakkers open mochten blijven. Dat was een enorme opluchting. Hoe het ook zo uitpakken, we konden in ieder geval iets!

.

Een beetje onwennig gingen we aan het werk, met zorgen, onduidelijkheid en onzekerheid.

.

Aanpassen

.

Hoewel vanwege de coronamaatregelen veel niet meer kon en mocht, zoals de NCV markten, proeverijen en high tea’s, (de krenten in de pap!) probeerden we juist te kijken waar we wel iets mee konden.

.

.

Webshop ‘Blijf thuis!’ was het advies. Als ondernemer is dat echt een gek idee, je klanten oproepen om vooral niet naar de winkel te komen. Hoe zorg je dan dat het glutenvrije brood en banket bij de glutenvrije mensen komt? Voor ons was dat logisch: via de webshop. De webshop draaide al een paar jaar, werd voorheen goed bezocht en had recentelijk een update gehad. Mooi! Daar kunnen we wat mee. We hebben nieuwe producten in de shop gezet en een aantal producten uit de winkel toegevoegd aan de webshop. Grotere keuze. De webshop werd niet alleen gebruikt om te bestellen voor verzending. Door te bestellen en te betalen kon men zonder contact met ons de bestelling ophalen in de winkel. Qua corona-veilig winkelen was dat ideaal, helaas zagen we daardoor een enorme terugloop in bijverkoop. De koekjes op de koelvitrine, die normaal gesproken makkelijk extra meegenomen worden, bleven op hun plekje staan. Dat is overigens – gelukkig- recht getrokken in het najaar.

.

.

Team Werken in de bakkerij en de kinderen thuis onderwijzen, dat was een opgave. Drie van het team hadden hiermee te dealen. Als ik voor mijzelf spreek: na een paar weken heb ik de handdoek in de ring gegooid. Mijn tienerzoon, met een pittige start in de brugklas, was moeilijk te motiveren voor school. Alle informatie ging te snel, kwam niet aan of was onduidelijk. We konden samen niet de juiste modus vinden waarbij hij zich geholpen voelde. Ik ben gestopt met zorgen te maken over zijn cijfers, zolang hij zich maar happy voelde. Pas toen ze voor de zomer weer naar school mochten, zag ik hem echt ontspannen. Gewoon weer les! Vrienden zien! Duidelijkheid, structuur! Zo heeft ieder van ons werkende moeders binnen het team een eigen verhaal over het thuisonderwijs.

.

Bij elk kuchje of hoestje moest de betreffende medewerker naar huis. Dit werd dan ‘thuisblijven vanwege coronagerelateerde klachten’ genoemd. Als werkgever krijg je hier niks voor. Je betaalt gewoon het salaris en als je pech hebt moet je een vervanger regelen voor de werkzaamheden die blijven liggen. Dubbele kosten. Helaas pindakaas.

.

Binnen het team was de ene medewerker meer met het virus en angst voor besmetting bezig dat het andere. We hebben ons zo goed als het kon aan de regels gehouden. Het grootste gedeelte van het team stond absoluut niet te springen om een mondkapje te gebruiken, maar ja, het moet. Dus dan doen we dat.

.

Koffie doen? 2020 zouden we starten met het serveren van koffie uit het espressoapparaat. Het apparaat kwam vlak voor de lockdown. De afspraken voor een barista cursus in de winkel kwamen te vervallen. Toen de drukte in de winkel alleen maar opliep en we wel koffie hadden mogen serveren, hebben we de boot afgehouden. In het najaar zou de barista training komen, al snel volgde de tweede sluiting van de horeca en mochten we sowieso geen koffie schenken. Wellicht dat we dit jaar starten met Koffie Om Mee Te Nemen. Eerst nog even een training volgen.

.

.

Feestdagen Alle feestdagen is het bij ons in de webshop en in de winkel drukker dan voorgaande jaren geweest. Dit geldt trouwens voor de meeste bakkers. Mensen zijn niet weg op vakantie, ze hebben zin in een uitje, zin in iets lekkers. Mijn eigen aanvulling: mensen hebben de tijd om goed rond te kijken op internet en komen op die manier voor het eerst bij ons terecht. In de webshop liep het storm. In de winkel konden we de klanten goed laten doorstromen door de tweede voordeur van het pand open te zetten en deze als uitgang te gebruiken.

.

Een vriendelijk woord

.

Zonder hoogtepunten, zoals een proeverij of een NCV markt, werd het werk voor mij soms monotoon. In combinatie met het ontbreken van de verzetjes in privéleven (concert, familiebezoek, bibliotheek, uit eten, sporten zonder beperkingen, etc.) was de sjeu er uit. Maar er was altijd wel een fijn, lief, aardig, dankbaar bericht van een klant. Via mail, social media of in de winkel: ik lees ze allemaal. Tijdens het inpakken van de pakketten lezen we de opmerkingen op de pakbonnen hardop voor. Zo motiverend om zulke positieve berichten met het team te delen. Sinds de Pasen heb ik een uitwisseling van tekeningen met een jongedame van 5. Echt, dat is toch geweldig om op die manier met elkaar te communiceren. Bedankt!

.

.

En verder…

.

Niemand heeft enig idee hoe het gaat lopen met de vaccinaties, mutanten en wat niet meer. We gaan de webshop aanpassen, zodat die nog gebruikersvriendelijker wordt. Binnen het team letten we goed op elkaar en proberen we de positieve sfeer van de feestdagen vast te houden. Die koffiehoek staat klaar voor gebruik! Alleen nog even de barista training en we kunnen aan de slag. Niet om een bakkie aan de tafel in de winkel te doen, dat kan nog niet, maar Koffie Om Mee te Nemen, dat gaat lukken.

.

Heel erg bedankt dat je ons zo goed hebt weten te vinden in dat bijzondere jaar!

.

Al het goede voor 2021!

Paula

Inschrijven nieuwsbrief

7 reacties

  1. Simone op 5 januari 2021 om 10:46

    Wat leuk om zo te lezen hoe het er in de winkel aan toe is gegaan, en dat we binnenkort ook koffie kunnen komen halen. Met plezier gelezen!

    • Paula op 21 januari 2021 om 07:18

      Dank je wel, Simone! Hopelijk krijgen we snel de barista cursus, maar gezien de heersende maatregelen duurt het langer dan gewenst.
      We houden je op de hoogte!

  2. Hetty Mulder op 5 januari 2021 om 12:04

    Ik kom van ver, zoals vast meer van jullie klanten; maar heb rond de sinterklaas wat lekkere dingen besteld voor één van onze kinderen. Ze hebben genoten van de amandelstaaf, die was zo lekker, hoorde ik terug! En ook de andere dingen, en de broodjes vielen in goede aarde.
    Ook jullie hadden een spannend jaar, dat begrijpen we heel goed. We zijn dus ook blij dat jullie toch doorgaan met kennelijk goede moed en we wensen jullie alle goeds. Allereerst privé, maar ook zakelijk. Dat laatste helpt namelijk ook om het privé fijn te houden.
    We zullen niet elke maand in de winkel staan, maar je ziet ons echt nog wel eens terug weer. We zijn blij met zo’n adres waar met liefde en goede smaak lekkers wordt bereid.

    Veel succes met alle dingen.
    Hartelijke groet,
    Hetty Mulder

    • Paula op 21 januari 2021 om 07:15

      Beste Hetty,

      bedankt voor je reactie. Super fijn dat alles in de smaak viel. We zien je graag weer. Fijne dag, Paula

  3. Alieke van Eijkelenborg op 6 januari 2021 om 00:06

    Lieve Paula en lieve medewerker(sters),
    Ik vind dat jullie super lekker brood verkopen. Raad ook iedereen aan om jullie brood te bestellen of te kopen in de winkel.
    Ik ben blij dat we in Corona tijd nog steeds in de winkel kunnen kijken en onze heerlijk brood en heerlijkheden mee te nemen.
    Vooral doorgaan met alles wat jullie doen.
    Ik kan niet zonder lekker brood mijn dag door.
    Gr en tot gauw.

    • Paula op 21 januari 2021 om 07:14

      Dank je wel, Alieke! We bakken door. Groetjes Paula

  4. Tony Toonders op 7 januari 2021 om 21:59

    Wat een eerlijk openhartig blog over 2020. Ik kom voor het eerst op je website uit. Het is donderdag 7 januari 2021. Door deze blog kom ik graag terug om een bestelling te plaatsen. Ik wil van alles proeven en verheug me om een bestelling te plaatsen. Ik heb genoten van je verhaal. Zo oprecht en vanuit je hart. Dank je wel!

Laat een reactie achter