suiker

Suikervrij gebak bij de Gebaksjuwelier? – deel 2

‘Heb je ook suikervrij gebak’? , een vraag die wekelijks gesteld wordt in de winkel. Ik vraag meestal door wat de klant precies verstaat onder suikervrij, want er zijn verschillende interpretaties van ‘suikervrij’.

 

In het blog ‘Suikervrij gebak bij de Gebaksjuwelier? – deel 1’ leg ik uit wat er eigenlijk onder ‘suikervrij’ verstaan wordt. Heel veel producten zoals fruit, graan en melk bevatten van nature suikers. Die krijg je sowieso al binnen. Je lijf heeft suikers nodig om te kunnen functioneren. Dus om alle suikers te laten staan zou niet verstandig en zelfs ongezond zijn. Als men suikervrij eet, gaat het om ‘toegevoegde suikers’- vrij. De poedersuiker die je over je pannenkoek strooit, de gele basterdsuiker in de overheerlijke appeltaartjes van de Gebaksjuwelier of de suiker in de voorverpakte groentesoep uit de supermarkt: dát zijn toegevoegde suikers. Dan heb je ook het verschil tussen geraffineerde suikers en gezonde suikers. De geraffineerde suikers (denk aan de witte kristalsuikers) zijn zo bewerkt, dat alle mineralen en andere voedingsstoffen verwijderd zijn. Er is alleen nog suiker (glucose, sucrose en/of fructose) over. Gezonde suikers zijn minimaal bewerkt en bevatten mineralen en vitaminen.

Gezonde suikers

Zou ik zelf ‘toegevoegde suikervrij’ kunnen eten? Ik betwijfel het ten zeerste. ‘s Ochtends en met het avondeten kost het mij geen moeite alleen de suikers te nuttigen die van nature in mijn eten voorkomen. Maar in de bakkerij moet ik de koekjes en taartjes, met geraffineerde suiker, proeven of ze voldoen aan de eisen. Het is een beetje raar als ik mijn eigen gebak niet eet. Ik moet toch weten wat ik de klanten voorzet, zoals deze witte chocolademousse met frambozen.

 

 

Is het dan mogelijk om de toegevoegde suikers in het glutenvrije banket te vervangen door ‘gezonde suikers’? Die zijn er ook nog. Toch?

Wat ik om mij heen hoor zijn er tal van gezonde alternatieven voor de geraffineerde witte kristalsuiker. Ahornsiroop, agavesiroop, kokosbloesemsuiker, palmsuiker, honing onder andere. In het tijdschrift ‘Suikervrij’ dat ik laatst in de boekhandel kocht, worden deze suikers gebruikt. Frambozen-cheesecake-brownie met ahornsiroop of sinaasappel-gembertruffels met kokosbloesemsuiker. Lijkt mij superlekker, maar is het gezond?

 

Juglen Zwaan van A Healthy Life schrijft diverse blogs over een gezond leven.

 

‘Nogmaals: suiker eet je nooit voor je gezondheid, maar als je toch suiker neemt, kun je maar beter kiezen voor gezondere varianten.’

 

Met de gezondere varianten doelt Zwaan op groene stevia, honing en kokosbloesemsuiker, ‘Deze suikers zijn dus deels geraffineerd en daarmee minder slecht dan witte kristalsuiker. Gezond zijn ze niet.’ Lees meer over agavesiroop en ahornsiroop  op A Healthy Life. De invloed op schommelingen van de bloedsuikerspiegel (ook wel glycemische index genoemd) is bij de meeste alternatieve suikers lager dan bij kristalsuiker. Dit is een positieve eigenschap. De glycemische index is niet sluitend, veel hangt af van de combinatie van voedingsmiddelen die genuttigd worden, de manier waarop het eten of drinken bereid is. Volgens het Voedingscentrum is meer onderzoek nodig om de correlatie tussen de glycemische index en chronische aandoeningen duidelijk in kaart te brengen. Kokosbloesemsuiker wordt geprezen op zijn lage waarde in de glycemische index (weinig invloed op schommelingen van de bloedsuikerspiegel), maar dit feit is nooit wetenschappelijk bewezen. Ingewikkeld hoor, wat klopt nu? Wat is de waarheid?

 

‘Het gaat erom dat je je eigen waarheid vormt, zonder te veel te leunen op experts. Experts hebben het net zo vaak mis als leken.’ Juglen Zwaan

 

Ik vind het verrekte lastig om uit alle informatie de feiten van de fabels te scheiden en kennelijk ben ik niet de enige:

Wie even googlet naar zin en onzin over suiker, kan overigens al snel in verwarring raken, want suiker verdeelt de mensheid in kampen. En hoe betrouwbaar is de informatie? Zo worden op info.nu (een soort Nederlandse wikipedia die zichzelf een ‘online bibliotheek noemt’) heel wat ‘feiten en fabels over suikerconsumptie’ aangekaart. Maar waar die vandaan komen? En wie belandt op suikerinfo.nl krijgt ‘wetenschappelijke informatie’, maar dan wel gefinancierd door de Suiker Unie. Dat u het maar weet.

Andrea Bosman, Trouw

 

Wat nu?

Ja, wat nu? Ik weet het niet zo goed. Wil ik ‘gezondere suikers’ gebruiken in de wetenschap dat deze ook helemaal niet zo gezond zijn? Hou ik geraffineerde suikers in het gebak, waarvan ik weet waar ik aan toe ben. Waar de bakeigenschappen zo vertrouwd zijn. Het glutenvrij bakken (waar het vervangen van de bindende functie van gluten dé uitdaging is) is al complex genoeg en als je dan ook de suiker gaat vervangen, dan maak je de uitdaging nog groter.

 

Kokostruffels met palmsuiker

 

Kleur, smaak, hardheid en houdbaarheid van de uiteindelijke producten zijn voor mij als bakker belangrijke afwegingen in de keuze van welke suiker er gebruikt wordt. Zo gebruik ik bijvoorbeeld rietsuikersiroop (‘golden syrup’) in de pecannotentaart. Die siroop heeft een heerlijke smaak en geeft een mooie textuur aan de taart. Nee, gezond is die taart absoluut niet.

 

Suiker waar je het verwacht

‘Is gezondheid niet belangrijk dan?’ hoor ik je vragen. Natuurlijk is gezondheid belangrijk, hartstikke belangrijk zelfs, maar ik verplicht je ook niet om 24 uur per dag een ongezond lekker gebakje of koekje met toegevoegde suikers te eten. Banket behoort typisch tot zo’n voedingsgroep waarvan ik verwacht dat er suikers in zitten. Tevens is het een voedingsgroep waar je niet elke dag van hoeft te eten. De veronderstelling dat er in glutenvrij brood en banket meer suiker zit dan de glutenvolle variant gaat bij de Gebaksjuwelier niet op. Suiker in de recepten wordt in dezelfde verhouding toegepast als in regulier brood en banket.

 

 

Waar ik mij meer zorgen om maak is suiker in producten waar je het niet verwacht. Sausjes, zuivelproducten, voorverpakte soepen… dat soort levensmiddelen. Die verborgen suikers maken dat je veel meer suiker binnen krijgt dan je in eerste instantie denkt. Nu is het voor de glutenvrije eter een gewoonte om etiketten te lezen. Goed scannen op de bovengenoemde namen voor suiker en je kunt de verborgen suikers herkennen en mogelijk laten staan.

 

Voor mij persoonlijk geldt: ‘Gezond eten is: alles met mate, behalve genieten!’

En verder…

Het blad ‘Suikervrij’ ligt nog steeds op mijn bureau. Op mijn vraag waarom het blad niet ‘Toegevoegde suikers-vrij’ heet heeft de redactie tot op heden geen antwoord op mijn vragen gegeven. Ik zal verder zoeken naar inspiratie voor gebak zonder toegevoegde suikers en zonder ‘gezondere suikers’. De site www.puurriant.nl kwam ik tegen met een aantal leuke glutenvrije en toegevoegde suikervrije recepten, daar ga ik eens verder neuzen. Tot die tijd houd ik het op de kristalsuiker en basterdsuiker uit de suikerbieten.

Lees ook: ‘Glutenvrij gezond?’

‘Alles is gif en niets is gif. De dosis bepaalt’ Paracelus

 

Wat is jouw mening over het gebruik van ‘gezondere’ suikers? Deel het hier.

 

Schrijf je bericht in onderstaand commentaarveld.

 

NB. Andrea Bosman schrijft in haar artikel over het boek ‘Zout suiker vet’ van Michael Moss. Een aanrader als je een kijkje in de keuken van de grote spelers in de voedingsmiddelen industrie wil werpen.

 

Smakelijke groet,

Paula Onink

Gebaksjuwelier

Inschrijven nieuwsbrief

4 reacties

  1. Ingrid op 5 april 2017 om 09:17

    Hoi paula
    Leuk te lezen dat je ook junlen zwaan hebt gelezen
    Ik had je de vorige keer al een stukje geschreven
    Dat mag je van mij eronder zetten
    Groeten uit dordrecht

    • Paula op 5 april 2017 om 10:19

      Reactie van Ingrid via Facebook: ‘Ik vind zoals jaren al suiker is suiker of het nu agave kokosbloesem of andere suiker is
      Ik gebruik zelf nooit kokosbloesem suiker omdat ik niet over de rug van de chimpansee beter voor mezelf kan zorgen
      Omdat wij mensen bedacht hebben kokosbloesem suiker gezonder is worden hele bossen bomen omgekapt en daarbij wordt geen rekening gehouden met de bewoner van die bomen
      Dezelfde glucemische index als ruwe rietsuiker of banaan
      Dus gebruik ik die dat is iig voor mij verantwoord? ‘

      Bedankt Ingrid, ook een belangrijk gegeven om mee te nemen in de keuze voor alternatieve suikers. Dank! Paula

  2. Kelly op 30 april 2017 om 22:22

    Sowieso ga ik zo vaak mogelijk voor biologische suikers, dit bevat hogere gehaltes aan antioxidanten, flavonoïden, vitaminen ea. Qua insulinestofwisseling maakt dit geen verschil, biologisch of niet. Wat is gezond?
    Maar dit is mijn waarheid, like Junglen.
    Ik merk dat mijn dochter en ik sinds onze gluten-intolerantie veel gevoeliger zijn voor suikers. En als je eens een gebakje eet met veel geraffineerde suikers, je darmen daar meer last van krijgen. Sindsdien gebruik ik veel minder geraffineerde suikers. Eigenlijk is in de loop der jaren heel ons voedingspatroon veranderd. We eten minder (bewerkt) vlees/vis, geraffineerde granen, zuivelproducten en gefrituurd voedsel.

  3. Peter op 26 juli 2017 om 11:51

    Iedereen probeert van verschillende suikersoorten iets positiefs te zeggen en daardoor zorgt het oerwoud aan informatie eigenlijk voortdurend voor verwarring. Er is voor alles wat suiker bevat maar één stelregel: beperk in je dagelijkse voedingspatroon suikers tot een absoluut minimum. Men probeert de voedselindustrie te bewegen tot het maken van produkten met minder suiker. Daar ligt echter niet de oplossing omdat de producenten geen controle hebben over de hoeveelheden die mensen naar binnen schransen. De verantwoordelijkheid ligt bij jou zelf. Wij belonen ons zelf na een dag zonder suiker, brood, pasta etc., met een paar kleine reepjes eigengemaakte kruidkoek van topkwaliteit en supersmaak.

Laat een reactie achter