Suikervrij gebak bij de Gebaksjuwelier? – deel 1

Ik struin wat door de boekhandel. Hee, een tijdschrift met suikervrije recepten! Er is geregeld vraag naar suikervrije producten bij de Gebaksjuwelier, wellicht dat dit blad wel eens de inspiratie kan zijn voor een suikervrije en glutenvrije lijn in het assortiment. Het blad, verpakt in folie met een tijdschrift over glutenvrij bakken, reken ik af.

Thuis blader ik het blad eens door. Tot mijn verbazing wordt er in meer dan de helft van de recepten suikers gebruikt. Ja, ze noemen het anders, zoals agavesiroop, kokosbloesemsuiker, ahornsiroop, honing, maar dat zijn toch ook gewoon suikers? Wat je lijf op dezelfde manier moet verwerken als de witte kristalsuiker?

 

Hoe zit het nu precies? Ik snap het namelijk niet zo goed als iemand om suikervrij vraagt en dan wel kokosbloesemsuiker eet, om maar een voorbeeld te noemen.

NB: ik ben geen voedingsdeskundige en geen scheikundige, gewoon een glutenvrije bakker die op onderzoek uitgaat om mogelijk aan een vraag te voldoen. Bij klachten raadpleeg een arts of diëtiste.

 

Wat is suiker?

Om te weten wat suikervrij is, lijkt mij het handig eerst te definiëren wat suiker is.

Suiker of sacharose is een zoete stof, die van nature voorkomt in voedingsmiddelen zoals fruit, maïs, suikerriet en suikerbiet. Daarnaast komen ook andere suikers voor zoals melksuiker (lactose) en vruchtensuiker (fructose). Aardappels en granen bevatten ook suikers in de vorm van zetmeel, dat zijn lange suikerketens (zonder zoete smaak) die in de darm wel in glucose wordt gesplitst. Suiker gemaakt uit riet- of bietsuiker wordt wel kristalsuiker genoemd. Kristalsuiker wordt als smaakmaker toegevoegd aan bewerkte producten, zoals frisdrank, chocola, snoep en gebak. Bron: Voedingscentrum

 

Suiker is een product uit de natuur. Als je het, bijvoorbeeld, uit een suikerbiet haalt en er kristalsuiker van maakt, dan spreek je over geraffineerde of bewerkte suiker. Alle mineralen zijn er uitgehaald tijdens het verwerkingsproces in de fabriek. De pure suiker blijft over. Doe je van deze suiker een schepje in je koffie, of in mijn geval, door het deeg van koekjes, dan heb je toegevoegde suiker. Eet je een appel of een wortel, dan nuttig je suikers die van nature in het product aanwezig zijn.

Suikers vallen onder de koolhydraten, de overkoepelende term voor suikers, voedingsvezels en zetmelen. Koolhydraten zijn een belangrijke vorm van energie voor ons lichaam.

Suikerbieten rooien in Dieteren www.deetere.com

 

Wat is suikervrij?

Als ik bovenstaande definitie van het Voedingscentrum lees, is het dus onmogelijk om helemaal suikervrij te eten. Zelfs mijn dagelijkse bakje kwark met fruit bevat suiker (lactose en fructose). Zonder suikers kan een menselijk lichaam niet functioneren, zo hebben je hersenen glucose nodig. Wat men in de volksmond ‘suikervrij’ noemt, zal hoogstwaarschijnlijk ‘toegevoegde suikervrij‘ mee bedoeld worden. Alle suikers in een levensmiddel, die er niet van oorsprong in voorkomen, laat men staan. Is dat de meer correcte definitie?

 

Waarom eten mensen suikervrij?

De heersende gedachte is dat suiker ongezond is. De lijst met aandoeningen die mogelijk veroorzaakt worden of in stand gehouden door suikerconsumptie is lang. Niet alles is wetenschappelijk bewezen, een deel wordt zelfs weerlegd (suikerverslaving bestaat niet, wordt in dit filmpje beweerd). In ieder geval zijn er veel mensen er zich van bewust dat minderen met suiker beter voor hun gezondheid is. Een voor de hand liggende reden om suikervrij te eten is natuurlijk diabetes. Diabetes patiënten werden vroeger op een strikt suikervrij dieet gezet. Tegenwoordig geldt voor mensen met diabetes type 1 dat het bijhouden van de inname van koolhydraten (dus suiker, zetmelen en voedingsvezels) en het afstemmen van de insulinetoevoer het belangrijkste is, niet per sé rigoureus het mijden van suikers. Diabetes type 2 patiënten zijn juist wel gebaat met een lage inname van koolhydraten. Meer over diabetes en de combinatie van diabetes met coeliakie lees je hier en hier. Andere redenen om toegevoegde suiker links te laten liggen zijn onder meer: het vermijden van bewerkt voedsel, medische aandoeningen die versterkt worden door gebruik van suiker zoals ‘candida‘, willen afvallen, een meer stabiele bloedsuikerspiegel.behouden.

 

Gezonde suikers

Zoals je kunt lezen zijn er redenen genoeg om toegevoegde suikervrij te eten. Nu krijg ik dus ook mensen in de winkel die wel ‘gezonde suikers’ mogen eten, zoals kokosbloesemsuiker. Dit vind ik een interessant gegeven: gezonde suikers. In het tweede deel over suikervrij schrijf ik meer over gezonde suikers, wat daar mee bedoeld wordt en wat de Gebaksjuwelier er mee doet. Het blad ‘Suikervrij’ heeft tal van recepten met gezonde suikers, wie weet kan ik daar inspiratie uit halen.

 

 

Wat versta jij onder suikervrij? Heb jij een lekkere tip voor glutenvrij gebak zonder toegevoegde suikers? Deel je bericht.

Schrijf je bericht in onderstaand commentaarveld.

 

Smakelijke groet,

 

Paula Onink

Gebaksjuwelier

Reacties “Suikervrij gebak bij de Gebaksjuwelier? – deel 1

  1. Wat een duidelijk stuk paula ik gebruik de producten van steviala ze hebben ook hele leuke recepten .hartelijke groet van rozita.

  2. Hoi Paula

    Goed bezig! Hier mijn tip

    http://www.damhert.be/nl/shop/tagatesse

    Tagatesse Behoud ook zijn zoetkracht bij hogere temepraturen en heeft een hele fijne structuur. Wordt ook niet bitter met verhitten. Enige nadeel is dat het uit melkproducten wordt gewonnen dus of het lactosevrij is???

    Heb geregeld er mee gebakken je moet ff kijken naar de verhoudingen omdat je qua gewicht ongeveer 50% nodig hebt als suiker

    Als je vragen heb je .weet me te vinden in je fb als goed is

    • Ik heb ook gebakken met Tagatesse en ik vind de nasmaak echt niet lekker. Ik ga meestal voor een banaan en of dadels of een combinatie ervan.

    • Dag Kelly,

      waar ik tegen aanloop is dat gebak uit elkaar valt, niet mooi kleurt of gewoon net niet ‘vol’ smaakt als ik de suiker halveer in combinatie met het gebrek aan gluten. Wat is jouw ervaring?

      Groetjes, Paula

      • Ik heb geen last van het uitelkaar vallen. Wel gebeurd dit bij de citroen kruimelcake, maar dat mag enigzins kruimen.
        En ik gebruik bruine suikers, zoals riet en basterd.
        Door mijn suikerarme dieet, is mijn smaak er inmiddels aan gewend.
        In het begin mis je de volle smaak van suiker, maar naarmate je minder gebruikt mis je het ook niet meer.
        Nu vind ik veel gebak en koekjes niet lekker omdat de smaak van suiker overheerst.

  3. Hoi Paula,

    Ik maak volgens het recept van Jeandrine Kastelein ontbijtkoek. Daarin vervang ik de bruine basterdsuiker voor kokosbloesemsuiker en de schenkstroop voor dadelstroop.

    Groetjes Monique

    Ps mooi artikel!

  4. In mijn (persoonlijke) geval betekent “suikervrij” zonder toegevoegde geraffineerde suiker. Reden voor mij om dit te doen is een serieuze vorm van histamine intolerantie. Ik combineer een histamine-arm dieet met lactose- en glutenvrij. Ik probeer wel eens half/half suiker en suikervervangers uit maar dat werkt bij mij niet echt goed. Heel veel recepten kunnen ook met SteviJa, kokosbloemsuiker of maple syrup. kwestie van veel uitproberen.

  5. De belangrijkste reden voor mij om minder (toegevoegde) suikers te willen eten, is om het snelle stijgen en vooral het heftige dalen van mijn energiepeil (ook wel bekend als het suikterdipje) te voorkomen.

    Ik gebruik zelf het kookboek ‘Zoetigheden zonder suiker, gluten & lactose’ (zie https://www.bol.com/nl/p/zoetigheden/9200000047421914/?Referrer=ADVNLGOO002008P-G-41387693713-S-18283950120-9200000047421914) om lekkere hapjes zonder suiker mee te maken. De enige suikers die in deze recepten zitten, komen uit fruit. Niet elk recept is een groot succes en smaken verschillen, maar er zitten echte pareltjes van recepten tussen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *