´Stop met het eten van glutenvrij voedsel!´

Je leest het goed. ´Stop met het eten van glutenvrije voeding´. Wat is dit nou weer? Dat was mijn gedachte toen ik het blog ´Stop eating glutenfree-food´ van The Gluten Dude las.

Als je coeliakie hebt, moet je toch juist glutenvrij eten, dus waarom pleit deze Gluten Dude juist voor het niet eten van glutenvrije producten?

 

Voorverpakt glutenvrij

Natuurlijk moet je glutenvrij eten als je coeliakie hebt, maar waar The Gluten Dude tegen ageert zijn de voorverpakte glutenvrije producten van de grote producenten in de Amerikaanse voedingsindustrie. Er worden zoveel toevoegingen gebruikt (bijvoorbeeld smaakversterkers, suikers, etc.) in de producten dat het eten daarvan niet zorgt dat jij je beter voelt dan voordat je begon met glutenvrij te eten. Terwijl dat toch echt de intentie is van het glutenvrij dieet. Ik weet niet of de situatie vergelijkbaar is met Nederland, ik hoop altijd dat de voedingsindustrie hier een stuk gezonder te werk gaat dan in Amerika.

 

Zonder pakjes en zakjes

Het credo van The Gluten Dude is ´stop eating gluten-free, start eating healthy´. In zijn blog beschrijft hij in verschillende artikelen hoe hij dat heeft aangepakt. Zijn manier van eten is vergelijkbaar met het Paleo dieet. Vlees, vis, eieren, veel groenten, fruit, noten en gezonde oliën zoals roomboter, olijfolie en kokosolie staan op het menu. Zuivel, suikers, peulvruchten en granen moeten vermeden worden (behalve de roomboter). Eten van zo min mogelijk bewerkt voedsel heeft voor The Gluten Dude het verschil gemaakt. Hij voelt zich nu gezonder dan toen hij glutenvrije producten van de grote spelers uit de voedingsindustrie at.

 

Wat doe jij?

Wat ik mij nu afvraag, hoe is dit voor jou? Waar voel jij je lekker bij? Koop jij voorverpakt glutenvrije producten waar toegevoegde ingrediënten inzitten? Ga jij voor de basis en kook je ´from scratch´? Laat jij bepaalde voedingsgroepen staan (los van de producten met gluten)? Merk je verschil aan je lichaam als je meer voorbewerkt hebt gegeten dan onbewerkte producten?

Schrijf jouw ervaringen in het commentaarveld hieronder en deel het met de lezers.

 

Smakelijke groet,

 

Paula Onink

Gebaksjuwelier

Reacties “´Stop met het eten van glutenvrij voedsel!´

  1. tja. Als je alle meningen over wat geen gezonde voeding is zou moeten volgen, zou je niet oud worden, dan sterf je op korte termijn aan ondervoeding, want dan mag je feitelijk niets. Wat is er nou toch weer verkeerd aan peulvruchten? Zoveel hoofden, zoveel zinnen, denk ik dan maar. Sinds de constatering coeliakie wordt er in huis nog meer groenten en fruit gegeten dan voorheen en is alle gemaksvoeding (potjes, pakjes , zakjes) noodgedwongen in de ban gedaan. Eerlijk gezegd, hoewel het natuurlijk wel meer tijd kost, zijn we gewoon smakelijker en wellicht ook nog gezonder gaan eten. Maar suiker en chocola blijven echt wel op het menu. Kom zeg, mijn kind moet zich al zoveel ontzeggen, altijd val je op, op feestjes, op school, op kamp, met je aparte menu. En als er íets is wat een onzekere dertienjarige puber níet wilt, is het opvallen. Dan zou je je ook nog eens de lekkere dingen in het leven moeten ontzeggen? Echt niet. Bovendien, deze blogschrijver “voelt” zich dan wel gezonder, dat wil niet zeggen dat hij dat ook daadwerkelijk ís, gevoel is iets subjectiefs. Trouwens, als het over “voelen” gaat, van chocolade eten voelen mensen zich gelukkiger (is wetenschappelijk vastgesteld, joepie). En dat we liever een zelfgemaakte cake of brownie eten dan iets uit de winkel? Ach, dat heeft meer te maken met smaak (en de lekkere geur in huis!) dan met (voor)oordelen over de voedselindustrie.

    • Hoi Gerie, bedankt voor je reactie. Chocolade en suikers blijven voorlopig ook bij mij op het menu. Maar ik merk wel dat als ik een dag veel koekjes en taart heb geproefd dat ik mij veel minder energiek voel, dan op een dag waar ik weinig suiker heb geproefd en gegeten. Ik heb soms ook een enorme behoefte aan alleen maar fruit en groente. Zeker na een intensieve bakweek met veel zoetigheid.

  2. Alweer enige jaren geleden dacht ik dat ik glutenvrij en gezond at; veel glutenvrije kant en klare producten. Destijds nog niet wetende dat ik zo ook erg veel suikers binnen kreeg. Pas toen bij enorme klachten bleek dat mn buik een smeltkroes van gist en schimmels was geworden door al deze suikers, kwam het besef. Ik had misschien wel meer (met name) buikklachten dan voor het glutenvrije dieet en was >20kg afgevallen….Voortaan laat ik dus maar al te graag de suikers en kant en klare producten links liggen. Dus in die zin snap ik bovenstaand artikel wel…

    • Hoi Ivo, wat goed dat jij de suikers kan laten liggen. Gebruik jij vervangende zoetstoffen zoals bv honing of aguavesiroop? Als het om maaltijden gaat, koop ik bijna niets voorverpakt. Maar ik gebruik nog redelijk wat suiker in mijn baksels. Wie weet komt daar langzaam aan verandering in. Bedankt voor je reactie.

      • Hi Paula, meestal laat ik de suikers gewoon weg want je went er snel aan en dan merk je dat al die suikers je smaak jarenlang voor de gek hebben gehouden….
        Maar soms gebruik ik wel agave of beetje stevia maar meeste nog wel de kokosbloesemsuiker. Erg lekker !

        Groetjes

          • Hoi Paula,
            Kijk eens in het kookboek van Annemarie Reuzenaar: het heet ‘Zonder Suiker’. Heel veel bakrecepten. Ook op de website ‘Eet goed, voel je goed’ staan heel veel recepten zonder suiker en zonder gluten.

          • Andere reden om geen/minder suiker te eten: je leest steeds vaker dat er wordt gezocht naar een link tussen suikergebruik en ontstaan van kanker. Zelfs het Nationaal Fonds tegen kanker schrijft erover: “Vermoedelijk zijn er vele verschillende werkingsmechanismen die verantwoordelijk zijn voor het feit dat grotere hoeveelheden suiker een rol spelen bij ontstaan en bevordering van kanker”.
            Zie: http://www.tegenkanker.nl/kanker/voeding/suiker.html

  3. Ik eet vegetarisch (al jaren) en sinds ongeveer driekwart jaar ook glutenvrij. Ik ben vrij snel afgestapt van veel bewerkte glutenvrije producten omdat ik de smaak niet lekker vond, de prijs te hoog, en de ingrediënten soms ook dubieus. Goed, af en toe neem ik wel eens een kant-en-klaar glutenvrij koekje, maar de basis van mijn voedingspatroon zijn verse, zoveel mogelijk onbewerkte producten. Ik zorg dat ik voldoende groenten, fruit, vezels en gezonde vetten binnenkrijg en houd me niet persee aan paleo o.i.d. (al vind ik door de bekendheid en populariteit van dat dieet wel heel makkelijk glutenvrije recepten voor bijvoorbeeld tussendoortjes). Als ik paleo zou gaan eten maar wel vegetartisch wil blijven eten (en dat wil ik) dan blijft er weinig over. En ik houd van mijn peulvruchten en zuivel, dus zolang ik me daar zo energiek bij blijf voelen als ik me nu voel dan houd ik het zo. Als ik bewerkt eten eet merk ik dat ik meteen minder energie heb door suikers en andere toevoegingen, en daarbij merk ik dat mijn hele systeem moeite heeft het eten dan te verwerken.

  4. Absoluut eens!!
    Goede blog. Dank je Paula!
    Ik koop zo min mogelijk speciale GV producten en maak liever van alles zelf volgens de Paleo richtlijnen. Natuurlijk kies ik toch soms voor gemak of voor zoet… Maar daar heb ik later vaak spijt van (smaak valt tegen, hoge kosten lage blijheid)…
    Zelf bakken en prakken dus!

  5. Naast glutenvrij moet ik ook koemelkvrij eten. Daarnaast verdraag ik geen suiker en gist (Candida); mijn man evenmin. Dit houdt in, dat ik alles zelf bak (brood, gebak, cupcakes). Soms gebruik ik een weinig oerzoet. Daarnaast gebruik ik wat diksap om e.e.a. te zoeten. Door brood en (cup)cake doe ik geraspte appel. Dat zorgt niet alleen voor een minder droog product, maar voegt meteen “suiker” toe (op een gezonde manier). Soms voeg ik ook (over)rijpe banaan toe.
    Ik had nog nooit van Paleo gehoord en heb dat dus maar eens opgezocht. In grote lijnen volg ik dit dieet feitelijk al jaren (zonder het zelf te weten – val er trouwens niets van af).
    Omdat ik allergisch reageer op veel E-nummers, eten we al zo’n 30 jaar geen verpakt spul (pakjes, zakjes enz.). Alleen kapucijners koop ik uit blik (zonder toevoegingen), omdat die helaas niet meer vers te koop zijn (die gedroogde rommel koop ik niet i.v.m. evt. aanwezige schimmel(resten)).
    Zelf ben ik blij, dat koken en bakken mijn hobby is. Gelukkig is er tegenwoordig appelmoes zonder toegevoegde suiker te koop (als ik geen tijd heb om het zelf te maken).
    Wanneer ik zie hoeveel suiker er gebruikt wordt, dan schrik ik. Vroeger stond suiker bij de vergiften in het kastje bij de dokter. Tegenwoordig zit het bijna overal in. En dan maar klagen, dat kinderen tegenwoordig zo dik worden. Toen mijn dochter noodgedwongen moest stoppen met borstvoeding, was het een hele zoektocht naar flesvoeding, die niet stijf stond van de suiker (veel babyvoeding bestaat voor 50% of meer uit suiker!). Heel verontrustend. Onze kleindochter vond het spul smerig, dus zij was al vroeg aan de rijstepap.
    Begrijpelijk, dat mensen (vooral kinderen) het lastig vinden om “anders” te zijn. Onze kleindochter heeft vorig jaar een spreekbeurt gehouden over haar dieet (van 45 minuten!!!). Die uitleg heeft bij haar klasgenootjes de ogen geopend. Ze kijken er nu heel anders (ook bewuster) naar en leven erg met haar mee.
    Ik ben heel trots op mijn dochter aan onze kleindochter (beiden gluten- en lactosevrij) heeft geleerd, dat het “maar eten” is. Hele volksstammen hebben helemaal niets om aan hun kinderen te eten te geven. We mogen ook (leren) dankbaar te zijn voor de overvloed aan voedingsmiddelen, die hier verkrijgbaar zijn. Dergelijke “waarden” kunnen we al van jongs af aan meegeven. Dan wordt het geen last.
    Mocht ik (onbewust) toch suiker binnen krijgen, dan merk ik dat meteen aan mijn lichaam. Mijn man heeft nog veel heftiger reacties (o.a. rode en jeukende ogen). Ik ken diverse mensen, die zich stukken beter gingen voelen nadat ze gestopt waren met het gebruik van suiker. Tip: stop niet meteen met alle suiker, maar bouw het langzaam af. Lees ook de ingrediëntenlijst. Zelfs in vleeswaren zit vaak suiker. Je zult merken, dat je smaak gaat veranderen. Vroeger was ik dol op hazelnootschuimgebak. hazelnoten verdraag ik niet meer en (naast het feit, dat het stijf staat van de lactose) vind ik het veel te zoet.

  6. Tja, zo’n paleo-dieet… daar heb je weer zo’n hype. Ik denk – zoals de meeste mensen die hier reageren – dat we gewoon moeten streven naar eten zonder pakjes en zakjes. Heel veel dingen die we – al dan niet glutenvrij gemaakt – kant-en-klaar kopen zijn in een ommezien zelf te maken. En zal het iets langer duren… Van veel dingen kun je een voorraadje aanleggen, of invriezen. Bakken – althans in de zin van ‘gebak’ maken – lijkt me vooralsnog lastig zonder enige vorm van suiker: of dat nu palm-, dan wel kokos- dan wel rietsuiker is, of honing of agavesiroop, het blijven allemaal suikers, met een koolhydraatgehalte van tussen de 95% en de 98%! Natuurlijk – open deur – zijn minder geraffineerde suikers, minder ongezond dan meer geraffineerde producten, maar het blijven suikers. Je kunt er wel minder van in je gebak doen, maar helemaal zonder??? Lijkt me lastig. Enfin, daar weet jij, Paula, meer van dan wij allemaal bij elkaar.
    Maar ik denk dat het juist bij een glutenvrij dieet – dat uit zichzelf natuurlijk niet erg in balans is, omdat allerlei voedingsstoffen ontbreken – van het grootste belang is om zo veel mogelijk verse groente en vers fruit te eten, en ik zie ook niet in wat er mis is met peulvruchten (behalve dat ze kunnen leiden tot winderigheid, ja, dat is lastig), integendeel: eiwitten, vezels, ook nog koolhydraten, ijzer, en vitaminen uit de B-familie, ik vergeet altijd welke. Overigens, @Annie, kun je in het late voorjaar/de vroege zomer wel verse kapucijners krijgen (weliswaar duur, en je bent even bezig met doppen, maar heerlijk!). Enfin, dit weten we allemaal. En dan een enkele keer iets lekkers uit de oven, of een stukje chocola, ach, dat heb je toch ook nodig, op een andere manier. Maar dit alles weten jullie net zo goed als ik… 😉

  7. Hoi Paula, Ik heb de link van dit artikel op mijn facebook pagina van Glutenvrije Coach gezet. Interessant vind ik het. In het Glutenvrije Magazine werd ook al eens geschreven over een onderzoek naar eten uit de tijd van Grootmoeder. Alles zonder pakjes en zakjes, zo simpel mogelijk. Als mensen met coeliakie en die niet echt opknapten dit ‘dieet’ een tijd volgden verdwenen heel veel van de laatste klachten.

  8. Gisteren heb ik een lezing van Yvonne van der Brug bijgewoond. Ze vertelde over haar leven met Candida en dat ze nu helemaal suikervrij eet. Al haar vage klachten van ooit zijn verdwenen sinds ze suikers, gisten, E-nummers en nog een aantal producten uit haar voedingspatroon laat. Interessant om te horen. Met de reacties op dit blog van Ivo, Hella en de anderen zet het mij wel aan het denken. Dank jullie allemaal.

    De site van Yvonne: http://www.suikervrijgenieten.nl/1/ en op Facebook: https://www.facebook.com/pages/Heb-jij-Candida-Ik-kook/324637840987420?fref=ts

  9. Zo’n 1 1/2 jaar geleden is bij mij glutenintolerantie geconstateerd. Niet lang daarna ging ik als een gek tekeer in de keuken: brood bakken (en weggooien omdat alles mislukt/niet lekker is), koekjes en cakes terwijl ik helemaal geen zoetekauw ben en kaasbroodjes van de Livaadsite (lekker maar dikmakend). Ik ben ermee gestopt omdat het voor mij totaal geen toegevoegde waarde had. Er is wel 1 broodmix die ik lekker vind en soms bak ik dat, het is het haverbrood van Finax en dat smaakt naar brood! Dat is overigens het enige wat ik echt mis: brood in alle varianten. Ik ben nl. een echte broodeter en het voelt als een soort straf dat dit niet meer mag. Maar er is gelukkig heel veel wat ik wel mag, het is alleen even zoeken. Wat me wel tegenstaat is dat in bijna alle kant-en-klaar producten mais zit en volgens kenners maakt dat ook weer dik. Dus als het even kan, geen kant-en-klaar meer. Als we wraps eten bak ik voor mezelf 1 pannenkoek. Die gaat zo vol met allemaal lekker vlees/groenten enz. dat ik geen 2e hoef. Ik blijf zoeken naar lekkere recepten die makkelijk te doen zijn. Broodrecepten waar je minstens 10 verschillende ingrediënten voor nodig hebt? ik vind dat echt geen doen.

  10. Ik bak met Dibro meel brood, taart en koekjes. Een pak van 2,5 kg kost 16,75.
    Dara haal ik 5 broden van of minder brood en een appeltaart, heerlijk. Ik liet mijn vriendin proeven en die geloofde het niet dat het glutenvrij was. Greet van Kouwen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *